ADVENTURE BOX HAR NU MER ÄN 500 000 BESÖKARE

När Adventure Box, som nyligen noterades på Nasdaq First North, presenterar tillväxtsiffrorna för november månad är dessa ett tydligt bevis på att streamingteknik sänker kundanskaffningskostnaden. Det är helt enkelt lättare att bli kund om ett spel kan spelas direkt utan att nedladdning och installation krävs

För att uppnå låga kundanskaffningskostnader vill både media- och spelbranschen göra det lätt att bli användare. För vid varje steg på vägen mot att bli kund finns risker att tappa en stor andel av de potentiella kunderna. Online-casinon, film- och musikindustrin har redan övergett nedladdning till fördel för direkt online-spelande.

- Vår huvudkonkurrent Roblox har årliga intäkter på cirka 1 USD per månatlig webbsidesbesökare trots att de kräver nedladdning. Vi anser att vår streamingteknologi bör göra oss 2,5-5 gånger mer effektiva i att omvandla webbsidesbesökare till intäktsdrivande kunder, säger Christopher Kingdon, VD för Adventure Box.

Adventure Box har skapat en streamad plattform för delning av spel. Endast ett klick på en webblänk krävs för att en användarna skall komma till plattformen och där kunna skapa, dela och spela dataspel.

- Genom att ta bort nedladdningsmomentet kan användaren börja spela omgående, säger Christopher. Vi ser i våra kundanskaffningskostnader vilken stor effekt detta har, fortsätter han.

Adventure Box plattform gör det lätt för spelarna att skapa egna spel. Spelskaparna vill sedan ofta komma tillbaka för att se hur det går för deras spel, på samma sätt som videokapare vill se hur många likes deras videos får på Youtube.

- Vi ser på andelen återkommande spelare att affärsidéns kärna verkligen fungerar. De användare som skapat spel kommer verkligen tillbaka. Nu har vi passerat den viktiga milstolpen med 100 000 återkommande användare. Samtidigt fortsätter vi att kraftigt öka antalet nya användare till en låg kostnad, fortsätter Christopher.

Nyckeltal för Adventure Box utveckling september - november

Period (2019)

Sep -19

Okt -19

Nov -19

Antal webbsidesbesökare

245 220

397 284

507 819

Andel besökare från spelwebbsidor

25,9%

10,2%

8,2%

Andel besökare köpt trafik
("paid search")

49,7%

80,3%

90,5%

Genomsnittlig kostnad per besökare för köpt trafik[1]

0,26 kr

0,27 kr

0,24 kr

Antal återvändande användare

33 723

62 358

102 912

Antal visningar av reklam

48 826

163 030

354 222

Totala reklamintäkter (SEK)

4 355

17 305

24 336

Intäkt per tusen reklamvisningar (SEK)

89

106

68

9 december 2019

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Christopher Kingdon, VD Adventure Box, +46 (0)73 051 1414, chris@adventurebox.com, corp.adventurebox.com

Certified Adviser är FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399, info@fnca.se

OM ADVENTURE BOX TECHNOLOGY AB

Adventure Box gör det enkelt, och roligt att skapa, dela och spela 3D spel online. Bolagets världsledande streamingteknologi är patentskyddad. Grundat i Stockholm 2014 har bolaget nu även personal i Paris och Sevilla. Adventure Box handlas på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet ADVBOX och ISIN-kod SE0012955276.

NYA STRATEGIN LEVERERAR - ANTALET REGISTRERADE ANVÄNDARE ÖKAR MED 67%

Trots att Adventure Box Technology väljer att kraftigt minska antalet nya besökare (-21%) ökar antalet användare som skapar ett konto med 67% under juli. Den nya strategin innebär ett hårt fokus på "rätt och potentiellt lönsamma" användare enligt VD Christopher Kingdon


THE NEW STRATEGY DELIVERS - REGISTERED USERS INCREASE BY 67%

Despite the fact that Adventure Box Technology chooses to sharply reduce the number of new visitors (-21%), the number of users who create an account increased by 67% in July. The new strategy involves a strong focus on "right and potentially profitable" users, according to CEO Christopher Kingdon


ADVENTURE BOX INTRODUCERAR HANDELSPLATS FÖR SPELINNEHÅLL

Nu kan användare köpa intern plattformsvaluta och med den köpa och sälja spelinnehåll och tjäna riktiga pengar. Spelvalutan BUX och handelsplatser har nu introducerats på Adventure Box plattform.


ADVENTURE BOX INTRODUCES A MARKET PLACE FOR USER-CREATED GAME CONTENT

Users of Adventure Box can now buy internal platform currency, trade content and earn real money. The new BUX platform currency and new marketplaces for user-created content create a content economy for Adventure Box users.


RETENTION ÖKAR MED 92% MED DET NYA SOCIALA NÄTVERKET

När Adventure Box AB (publ) släppte sitt nya sociala nätverk ökade dag-1-retention (D1) med 92%.


RETENTION INCREASE BY 92% WITH THE NEW SOCIAL NETWORK

After Adventure Box AB (publ) released its new social network functionality day one (D1) user retention has increased by 92%.


ADVENTURE BOX FÅR NYTT LÅN PÅ 3 MKR AV ALMI

Lånet på 3 miljoner kronor ska användas för att säkra tillväxten och kommersialiseringen av bolagets streamingplattform.


ADVENTURE BOX BOX IS GRANTED A SEK 3 MILLION LOAN FROM ALMI

The SEK 3 million loan will be used to secure the growth and commercialization of the company's streaming platform.


JUNI-SIFFROR: NYA STRATEGIN GER BÄTTRE ANVÄNDARE

Under juni ökade andelen direkt trafik till Adventure Box plattform med 120%, vilket innebär att företaget lyckats nå en större andel trogna besökare som kan driva företagets intjäning och viralitet. Med den mer fokuserade marknadsföringen minskades samtidigt medvetet det totala antalet nya besökare till nära hälften. Totalt hade företagets spelplattform under juni 1 144 703 unika besökare.


JUNE NUMBERS: NEW STRATEGY RESULTS IN BETTER USERS

The share of direct traffic to the Adventure Box platform increased by 120% during June. This indicates that the company has managed to reach a larger proportion of loyal users. Users who will drive earnings and virality. As intended the more focused marketing also reduced the total number of new visitors to almost half. In total, the company's gaming platform had 1,144,703 visitors during June.


CPMSTAR LEVERERAR VIDEOANNONSER TILL ADVENTURE BOX

Adventure Box AB (publ) visar nu videoannonser tillhandahållna av CPMStar. Annonsintäkterna förväntas öka.


CPMSTAR DELIVERS VIDEO ADS TO ADVENTURE BOX

Adventure Box AB (publ) now shows video ads provided by CPMStar. Advertising revenues are expected to increase.


INTÄKTSFOKUS. ADVENTURE BOX PRIORITERAR, AMBITIONEN ÄR 1.5 BUSD INOM 5 TILL 7 ÅR.

Efter att ha uppnått kundförvärvskostnader mer än 100 gånger lägre än de för mobilappinstallationer har Adventure Box Technology AB (publ) visat att de kan växa snabbt och billigt. När företaget nu går in i intäktsgenereringsfasen skiftar det fokus till användare som förväntas generera högre intäkter. Då besökare som inte förväntas genera intäkter väljs bort räknar man med initial betydligt färre besökare.


ADVENTURE BOX FOCUS ON REVENUE. THE AMBITION IS TO REACH BUSD 1.5 WITHIN 5 TO 7 YEARS

Having achieved customer acquisition cost more than 100 times lower compared to mobile app installs, Adventure Box Technology AB (publ) has proven it can grow rapidly and inexpensively. As the company now moves into the monetization phase it shifts focus to users who will monetize best. As non-monetizing visitors are deprioritized gross visitor numbers are expected to decrease significantly.


ADVENTURE BOX BYTER CERTIFIED ADVISER TILL REDEYE AB

Adventure Box Technology AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market) meddelar idag att bolaget har ingått avtal med Redeye AB avseende tjänsten som Certified Adviser.


ADVENTURE BOX CHANGES CERTIFIED ADVISOR TO REDEYE AB

Adventure Box Technology AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market) today announces that the company has entered into an agreement with Redeye AB regarding the service as a Certified Adviser.


+100% BESÖKARE PÅ TRE MÅNADER

Under maj ökade antalet Adventure Box-besökare med 24% till 2 112 754. Samtidigt ökade antalet återvändande besökare med 49% till 537 356. Kundanskaffningskostnaden minskade med 8% till 0,11 kr.


+100% VISITORS IN THREE MONTHS

During May, Adventure Box visitors increased by 24% to 2,112,754. At the same time, the number of returning visitors increased by 49% to 537,356. Customer Acquisition Cost decreased by 8% to SEK 0.11.


DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI-31 MARS 2020

Rekordlåga kundanskaffningskostnader, samarbeten med fler Minecraft YouTubers, en etablerad annonsmodell, utveckling av ett mer mobilvänligt socialt användargränssnitt för delning av nytt innehåll, Adventure Box Pro och Academy-koncept och en ytterligare stärkt organisation bäddar för ett spännande andra kvartal.


INTERIM REPORT 1 JANUARY- 31 MARCH 2020

Record low customer acquisition costs, collaborations with more Minecraft YouTubers, an established advertising model, the development of a more mobile-friendly social user interface for new content sharing, Adventure Box Pro and Academy concepts, and a further strengthened organization pave the way for an exciting second quarter.


Följ oss

Om beQuoted

beQuoted publicerar nyheter, analyser och pressmeddelanden för investerare och journalister. Viktiga företagshändelser bevakas av vår egen nyhetsredaktion och vidaredistribueras i ledande finansiella medier.

Vi uppdaterar även nyhetsrum, Investor Relations och IR-webbplatser för företag som vill utveckla sina relationer med finansmarknaden.

Kontakta oss

beQuoted AB
Sturegatan 32
114 36 Stockholm

08-692 21 90

Om beQuoted